بلاگ اختصاصی لوازم یدکی

در این وبلاگ قصد معرفی لوازم یدکی خودرو ها را معرفی کنیم

بلاگ اختصاصی لوازم یدکی

در این وبلاگ قصد معرفی لوازم یدکی خودرو ها را معرفی کنیم

بلاگ اختصاصی لوازم یدکی

در این وبلاگ قصد معرفی انواع قطعات خودرو و لوازم یدکی مربوط به آنها را توضیح دهیم.همچنین با معرفی خودرو های داخلی و خارجی همراه شما هستیم

  • ۰
  • ۰

آموزش دیاگ زدن خودرو
دستگاه های دیاگ انواع مختلفی دارند. در بیشتر تعمیرگاه های کشور ما از نوع ساده تر آن یا به اصطلاح مولتی برند استفاده می شود. فقط برخی از نمایندگی ها یا تعمیرگاه ها مجهز به مدل پیشرفته این دستگاه هستند که به « اسکنر » معروف است. جالب است بدانید که برخی از شرکت های خودروسازی مطرح دنیا برای خودروهای تولیدی خود، دستگاه های دیاگ مخصوصی را طراحی و عرضه می کنند. برخی از این دستگاه ها امکان پشتیبانی سایر خودروها را هم دارند، اما معمولاً در اختیار نمایندگی های مخصوص آن برند مشخص قرار می گیرند.

 

ECU چیست؟

واحد کنترل الکترونیک (Electronic Control Unit) یا ECU یک سیستم کنترل حلقه بسته است که از ریزپردازنده های مختلفی تشکیل شده و اطلاعات خود را از طریق سنسورهای مختلف موجود در خودرو جمع آوری می کند. این سنسورها در هر ثانیه هزاران داده از عملکرد بخش های مختلف خودرو از دمای آب رادیاتور تا میزان اکسیژن خروجی از اگزوز خودرو را در اختیار ECU می گذارند. واحد کنترل الکترونیک نیز در مدت زمانی اندک باید آنها پردازش کرده و تصمیمات لازم نظیر جرقه زنی شمع ها یا باز و بسته کردن انژکتور را به قطعات مختلف ارسال کند. عملکرد صحیح ECU موجب کاهش آلایندگی خودرو و راندمان بهینه موتور می شود.

ECU را به عنوان کامپیوتر خودرو نیز می شناسند. البته این لوازم یدکی کامپیوتر با آنچه در منازل خود دارید تفاوت زیادی دارد و واضح است که از قدرت پردازش کمتری هم برخوردار است اما همین تراشه کوچک می تواند با اجرای یک کد چند کیلو بایتی عملکرد صحیح موتور خودرو شما را تضمین کند.

 

آموزش دیاگ زدن با هیچ یک از مدل ها کار پیچیده و سختی نیست، فقط باید با کدهای آن آشنا شوید. در واقع دستگاه ها، کیفیت ها و امکانات متفاوتی دارند و نوع نمایش اطلاعات و میزان دقتشان با هم فرق دارد.

ابتدا برنامه نرم افزاری مخصوص به دیاگ را روی موبایل یا لپ تاب نصب می کنید؛

سپس دستگاه را با کمک کابل و فیش مخصوص هر خودرو به ECU که از لوازم یدکی خودرو است وصل می کنید؛

بعد سوئیچ خودرو را باز می کنید؛

به محض برقراری ارتباط ECU  و دستگاه دیاگ از طریق سوکتی به نام OBD اطلاعات به صورت کدهایی از طریق بلوتوث یا اینترنت برای موبایل یا لپ تاب شما ارسال می شود؛ OBD نوعی پورت مخصوص و رابط میان کامپیوتر خودرو و دیاگ است که امروزه اکثر خودروها به آن تجهیز شده اند.

  • ۹۸/۰۵/۱۴
  • محمد فراهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی