بلاگ اختصاصی لوازم یدکی

در این وبلاگ قصد معرفی لوازم یدکی خودرو ها را معرفی کنیم

بلاگ اختصاصی لوازم یدکی

در این وبلاگ قصد معرفی لوازم یدکی خودرو ها را معرفی کنیم

بلاگ اختصاصی لوازم یدکی

در این وبلاگ قصد معرفی انواع قطعات خودرو و لوازم یدکی مربوط به آنها را توضیح دهیم.همچنین با معرفی خودرو های داخلی و خارجی همراه شما هستیم

  • ۰
  • ۰

مجموعۀ جعبه فرمان به سیستم حرکتی که از پینیون شروع شده و به سیبک های فرمان ختم می شود اطلاق می گردد ، حرکت چرخشی
به حرکت خطی (Rack) یا گشتاور انتقال یافته به یک سر پینیون از طریق درگیری دنده های مارپیچ پینیون با دنده های شافت دنده ای
تبدیل می گردد. این حرکت خطی نیز از طریق میل فرمانهای افقی و سیبک فرمان به (Rack) در امتداد محور اصلی دنده شانه ای
حرکت گردشی چرخهای خودرو منجر می شود. در بندهای زیر سعی شده است عملکرد هریک از قطعات مربوط به جعبه فرمان به
صورت خلاصه تشریح گردد:

۱-پینیون :
پینیون جعبه فرمان پراید به عنوان یکی از قطعات حساس و مهم مجموعۀ جعبه فرمان وظیفۀ تبدیل گشتاور چرخشی به حرکت خطی و
رابط محور فرمان را برعهده دارد.
عیوب و خرابی های مربوط به این قطعه نیز عموماً در ناحیه دنده های مارپیچ می باشد که این دنده ها می تواند در اثر عدم سختی مناسب
دچار شکست و یا لهیدگی گردند. در شکل ( 1) نمونه ای از پینیون جعبه فرمان پراید نشان داده شده است.

۲-بلبرینگ پینیون و نیدل بیرینگ :
بلبرینگ پینیون و نیدل بیرینگ بارهای شعاعی ناشی از اعمال نیرو بین دنده پینیون و دنده شان های را مهار نموده و گردش پینیون را تسهیل
می کنند.

۳-پیچ تنظیم
این پیچ در اثر چرخش با اعمال نیرو باعث فشرده شدن فنر بوش تنظیم (فنر استکانی) شده و در نتیجه نیروی مورد نیاز به بوش دنده
شانه ای (استکانی) وارد می شود.

 

۴-فنر بوش تنظیم (فنر استکانی) :
فنر بوش تنظیم (فنر استکانی) بین بوش دنده شانه ای(استکانی) و پیچ تنظیم قرار گرفته و نیروی مورد نیاز را جهت تنظیم میزان لقی از
طرف پیچ تنظیم به بوش دنده شانه ای وارد می نماید. در صورت عدم استفاده از فنر، درگیری بوش دنده شانه ای ( استکانی) با دنده
شانه ای به صورت صلب خواهد بود چرا که امکان هرگونه حرکت برای بوش دنده شانه ای ( استکانی) پس از تنظیم وجود نخواهد
داشت.
حال با توجه به اینکه در اثر حرکت دنده مارپیچی پینیون بر روی دنده های دنده شانه ای بارهای متناوب بین دنده ها ایجاد می شود که
میزان کم و زیاد شدن این بارها بستگی به فاصلۀ محوری پینیون و دنده شانه ای از هم را دارد، لذا وجود فنر در پشت بوش دنده شانه ای
( استکانی) می تواند از تغییرات زیاد لقی یا فاصلۀ محوری جلوگیری نماید.

 

جعبه فرمان پراید

 

قیمت تعمیر و تعویض جعبه فرمان پراید

کم تر شرایطی پدید می آید که شما نیاز داشته باشید تمامی جعبه فرمان را تعویض کنید. معمولا کار با جایگزینی قطعه ای خاص رفع و رجوع می شود. اما سوالی که برای بسیاری از مالکین خودرو دغدغه است همین تیتر بالاست. از کجا بدانیم برای چه خدماتی چه میزان هزینه لازم است؟

ما در ابتدای این نوشته قطعات مختلف جعبه فرمان اتومبیل شما را شرح دادیم و به طور مختصر، مشکلی که به دلیل کاستی عملکرد هر قطعه پدید می آید را هم مکتوب کردیم. حالا به عنوان مثال، شما با لقی فرمان می توانید حدس بزنید که بلبرینگ جعبه فرمان مشکل دارد. کافی است قیمت روز این قطعه را بگیرید و بعد از آن با اشراف کامل نسبت به دستمزد، مراجعه به مکانیک را در دستور کار قرار دهید.

 

بین تمامی قطعات خودرو، جعبه فرمان چه نقشی دارد؟

جعبه فرمان واسطه ی نیروی دست راننده و سیستم اهرم بندی خودرو است. به بیان دقیق تر، وقتی فرمان اتومبیل خود را در دست دارید، گشتاور و نیرویی که به آن وارد می سازید، از طریق جعبه فرمان به چرخ ها می رسد.

اگر بخواهیم مجموعه دستگاه فرمان یا هدایت یک اتومبیل را تشریح کنیم کار به شکل زیر پیش می رود؛

  • فلکه فرمان (همان دایره ای که در دست می گیریم)؛
  • جعبه فرمان (قطعه ای که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت)؛
  • اهرم بندی (همان بخشی که به صورت عامیانه سیستم جلوبندی نامیده می شود).

 

منبع : mashinno.com

cargeek.ir

 

  • ۹۸/۰۶/۱۲
  • محمد فراهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی